De nieuwe trailer van de Barbie-film van Greta Gerwig, met actrice Margot Robbie in de hoofdrol, zorgt voor een run op Barbie-gerelateerde modeartikelen, zoals ‘hot pink outfits’.

Online zoekopdrachten na de release begin april laten zien dat shoppers specifieke interesse hebben in de artikelen die Robbie in de trailer draagt. Er wordt bijvoorbeeld gezocht naar de roze, pluizige muiltjes, die in de openingsscène te zien zijn.  

Volgens het modeplatform Lyst zijn zoekopdrachten naar de hakken de afgelopen week met 115 procent gestegen en zijn zoekopdrachten naar roze artikelen in het algemeen met 78 procent omhoog geschoten.

Zoekopdrachten naar geruite jurkjes – een ontwerp waarin Robbie meerdere keren te zien is in de trailer – stegen ook met 45 procent, aldus Lyst. 

"Door de opkomst van de Y2K modetrends en de langverwachte release van de film van Greta Gerwig, is Barbie de nieuwe muze”, zegt redacteur Morgane Speed van Lyst tegen Insider. 

"Door de opkomst van ‘Barbiecore’ op TikTok en de recente obsessie van modeliefhebbers voor alles wat ‘hot pink’ is, heeft de iconische pop het vermogen om retailtrends te beïnvloeden", geeft Speed aan.

‘Barbiecore' verwijst naar een door Barbie geïnspireerde stijl, die sociale media op stormachtige wijze heeft veroverd. Video's over deze trend op TikTok zijn bijna 590 miljoen keer bekeken. 

Dat 'Barbiecore' invloed heeft op de modetrends van dit jaar is zichtbaar in bij de populariteit van ‘hot pink’, dat vorig jaar al op de catwalks en rode lopers te zien was, aldus The Business of Fashion.

Pierpaolo Piccioli, creatief directeur van het modehuis Valentino, introduceerde tijdens de Paris Fashion Week afgelopen jaar een 'hot pink' variant, genaamd 'Pink PP'. Die werd ontwikkeld in samenwerking met Pantone.

Beroemdheden zoals Harry Styles, Anne Hathaway, Kim Kardashian en Zendaya zijn sindsdien al gespot in de speciale ‘hot pink’-kleur.

‘Hot pink’ wordt doorgaans geassocieerd met een clichébeeld van vrouwelijkheid, maar is omarmd door Gen Z en Millennials als een statement tegen traditionele ideaal beeld van schoonheid

Mode-experts zeggen dat de drang om felle en gedurfde kleuren te dragen is ontstaan in de nasleep van de coronapandemie, als reactie op maanden van lockdowns en andere strenge maatregelen.

LEES OOK: Adidas en Gucci verkopen een paraplu van meer dan €1.000 die niet tegen de regen kan, omdat het eigenlijk een parasol is